Kronika 1966 - 68
1966
Rok 1966 započal ustavující
členskou schůzí nově utvořené jednoty TJ Pozemní stavby Olomouc. Na schůzi byl
přítomen i předseda OV ČSTV s. Parák, který pozdravil přítomné házenkáře, při
čemž jaksi pozapomněl na to, že novou jednotu tvoří také oddíl jachtingu. Toto
mu bylo vzápětí v diskuzním příspěvku Mirkem Kouřilem,, vytknuto.
Předsedou nové jednoty se stal ing. Šnajdr, bývalý hráč odbíjené Sokola
Černovír. Dále jsou ve výboru B. Hanák, Z. Rozhold a ostatní známé a vlivné
osoby u P.S. Zdá se, že náš oddíl získal jejich sympatie hlavně proto, že náš
způsob provádění sportu odpovídá více jejich představám o dobrovolné
tělovýchově než házená, která se blíží fotbalovému s nejrůznějšími
požadavky na nakupování hráčů, získávání bytů pro hráče, zaměstnání a podobně.
Abychom však nebyli vedle
házenkářů až příliš nápadní svou skromností, začali jsme přemýšlet, jak nově
vzniklých poměrů využít ve prospěch celého oddílu. Protože patříme
k Pozemním stavbám, začalo opatrné oťukávání, nedalo-li by se uvažovat se
stavbou pořádné loděnice. Když nám bylo řečeno, že to není tak zcela vyloučeno,
pustil se Láďa Opletal do návrhů s takovým elánem, že na nejbližší schůzi
výboru jednoty jsem mohl užaslým stavbařům předložit konkrétní návrh a dokonce
i model nové loděnice. Provedení bylo takové, že by mohlo „z fleku“
representovat ČSSR na světové výstavě „Montreal 68“. Teď už jenom vypracovat
prováděcí dokumentaci, zajistit někde nějakých těch pár tisíc, zedníkům ukázat,
jak se to má dělat, aby to nespadlo, neteklo a nerezavělo a máme loděnici jako
nikdo v socialistickém táboře. Možná, že to nebude hned, ale jednou to
určitě bude. Zatím se na tom pilně pracuje, jak můžete spatřit na obrázku dole.
My ostatní se zatím staráme o to, kolik tisíc máme naplánovat na závodní
činnost, aby nám snad nechyběly peníze. Pro začátek jsme odhadli, že vystačíme
tak cca 10 000 Kčs.. Bylo nám řečeno, že jsme hrozně skromní, a že oddíl
házené má rozpočet na 60 000 Kčs. Tak jakápak skromnost, no ne?
Ještě bychom potřebovali
sehnat nějaký vyřazený náklaďáček, aby se nám líp jezdilo na závody a nemuselo
by to být u těch „pozemků“ nejhorší. Tak jsme uvažovali na začátku letošní
sezóny, kterou jsme zahájili jako obvykle jarním závodem na Plumlově. Před tím
jsme však udělali trošku reklamy v prvomájovém průvodu, ve kterém jsme
vezli dva oplachtěné Mloky. Nadělali to parády za milion.
A lodě se staví a staví a
někteří členové, kteří začali před třemi léty, budou ještě stavět a stavět.
Doufejme, že to dostaví dřív než bude místo Fina zavedena nějaká nová třída.
Někdy je také lepší raději nespěchat. Já jsem pořád také stavěl a spěchal a
jednou v květnu jsem si při tom spěchu upravil prsty ne levé ruce tak, jak
je tady namalováno. A zrovna tři týdny před krajskými přebory. Co však je pro
„mořského vlka“ kousek prstu. Krajské se jely za hojné účasti z našeho
oddílu: Božka, Slávka Romančíková, Kavoň, Mirek, Honza a nakonec i já
s čerstvě vytaženými stehy na ruce, všichni jsme jeli Ostravákům ukázat,
že musí s naším oddílem počítat. Škoda, že letos nejeli naši Mlokaři.
Z výsledku krajského přeboru bylo stanoveno krajské družstvo pro
mistrovství republiky, které se pojede v srpnu na Lipně. Ve Finech má jet
Bohuš Vatrály a já, protože jsem byl druhý, v ženách pojede Božka, která
se stala krajskou přebornicí, Božce trochu kazí radost to, že jely jen tři
lodě. My ji ale uklidňujeme, že ty ostatní, když viděly, že nemají žádnou
naději, tak raději vůbec nejely.
II. stavbařská regata se jela opět za velmi slabého větru. Doufáme, že se tím
nestane tento závod pověstný. S hrdostí zde poznamenávám, že II.
stavbařské regaty se zúčastnili závodníci ze čtyř oddílů a třech krajů, a že
závod se jel ve třídách M, F aFD, Ano, to není chyba, naše
flotila se rozmnožila o dva létající Holanďany. Jednoho koupil
Ještě jsme se ani pořádně
nekoupali a už tu byla Beskydská regata s účastí representantů včetně Vejvody a ostatních
kanonů. Tak jsme jim to tentokrát nechali, aby nebyli moc otrávení a podruhé
přijeli zase.
A už je tu konec července a
velká výprava na Lipno na mistrovství republiky, mezinárodní regatu GOOD WIND a
dálkový závod „O modrou stuhu Lipna“. Mistrovství je rozděleno na dvě poloviny.
V prvém týdnu se jede MR žen a dorostu, v druhém týdnu jedou muži.
Protože v prvním týdnu jede Božka jako jediná reprezentantka
severomoravského kraje, odjíždí 1. skupina již v neděli 31.7.. Lodě
jsme posílali tentokrát ve čtvrtek 27.7., abychom měli jistotu, že budou včas
na místě. Jen Kavoň a Honza Jiříček raději spoléhali na osvědčený dopravní
prostředek, vlastní auto a podvozek. I tak je lodí plný vagon. Oldův Holanďan,
3 Fini, Mlok Ládi Opletala a různé tábornické potřeby Mirka Hanzlíka a Kouřila.
Vše je svěřeno ČSD jako „ostře sledovaná zásilka“ dle zvláštních pokynů
ústřední správy ČSD se stanicí určení Černá v Pošumaví Mistrovství ČSSR.
Nikdo z nás tenkrát netušil, jaké zkoušce trpělivosti budeme my, důvěřiví,
vystaveni. V pondělí jsme se dotazovali na nádraží v Černé po našich
lodích bezvýsledně. Zůstali jsme poměrně klidní, protože jsme byli ujištěni, že
do večera je to určitě tady. Ale nebylo. Ani do příštího rána, ani do zahájení
přeborů, a ještě ani další ráno nic a to už Božka musela jezdit na vypůjčené
lodi, na kterou nebyla zvyklá a nervy tekly nejenom jí, ale i ostatním, kteří
čekali na lodě a tábornické potřeby a všechno ostatní. Dorazila nás zpráva, že
náš vagon je „vylágrovaný“, a že je někde odstaven v dílnách ve Vysočanech
nebo někde. Co teď? Jet do Prahy, lodě přeložit na jiný vagon nebo jim zavolat,
aby všechno raději hned poslali do Olomouce? Poslední termín byl stanoven na
středu ráno. To má Božka už dvě rozjížďky za sebou. A ještě k tomu to
počasí, pořád leje a leje.Ale fouká to. A ráno došel vagon. Tu ránu tenkrát
musely zaznamenat seismografy až já nevím kde - to, jak nám spadly ty kameny ze
srdce. A hned je svět veselejší, i když obloha se snaží dokázat pravý opak.
Božka na lodi, na kterou je zvyklá, se od rozjížďky k rozjížďce lepší a
působí v řadách ostřílených závodnic značný rozruch. Její čtvrté místo
ostatně mluví samo za sebe.
V neděli časně ráno
zapojili se Olda s Jardou Jochmanem na FD, Mirek Hanzlík na Finu a Láďa O.
na Mločku do mohutného konvoje plachetnic a nechali se odtáhnout až
k hrázi na start Modré stuhy. Závod se jel za velmi slabého větru a lodě
dojížděli do cíle až pozdě odpoledne. Pro naše „Holanďany“ to byl první
závodnický křest na velké vodě. V druhém týdnu se počasí umoudřilo,
udělalo se krásně, ale čím víc bylo sluníčka, tím méně bylo větru. A tak zatím
co ženy a dorost měly větru víc než dost, odjeli si muži své rozjížďky téměř
rekreačně. S prvním startem v této naší nejvyšší soutěži můžeme být
vcelku spokojeni hlavně zásluhou Božky, ale i Miloňovo 17. místo je pěkný
úspěch.
Po návratu z dovolené
čekal nás další bojový úkol. Pozemní stavby začínají stavět novou
administrativní budovu na místě, kde stojí dřevěný barák Teplotechny. Naskýtá
se příležitost k získání materiálu potřebného pro rozšíření loděnice na
Chomoutově, ve které už není k hnutí. Definitivní loděnice zatím tak hned
nebude, rozhodně ne dřív než přestane těžba štěrkopísku. Bylo by hříchem této
příležitosti nevyužít. Protože v Teplotechně máme také „své lidi“, bylo
rozhodnuto, že polovinu baráku dostaneme za zbourání a s Pozemními
stavbami zase dohodnuto, že barák zbouráme brigádnicky, za což dostaneme
příslušnou mzdu. Prostě získáme barák na loděnici a ještě cca 3000,- Kčs
k tomu, což není jistě k zahození. Zásluhou Luboše Utíkala podařilo
se získat od dopravního oddělení PS poměrně zachovalou RN déčku. Tím se nám
splnilo to, o čem jsme jenom tajně snili. Máme vlastní auto, v dílnách PS
nám dokončili montáž podvozku pro 6 lodí a začínáme stavět druhou, i když zase
ještě dřevěnou budovu na Chomoutově. Bude ještě o
V zimním období se
tentokrát nic organizovaného nedělo. Jen Mirek Kouřil se pravidelně staral o
své dorostence a žáky, s kterými chodil na lyžařské výlety nebo plavat do
krytého bazénu a podobně. Loděnice na Chomoutově zatím přečkaly dobře až na to,
že z jedné poloviny střechy na nové loděnici strhal vítr lepenku, a tak
hned bylo zase co dělat.
Samozřejmě, že
v dílnách, roztroušených v různých částech Olomouce neustal ruch ani
v těch nejstudenějších zimních měsících a loďstvo chomutovské flotily se
utěšeně rozrůstalo. Námořní jachta Cap Cors dostávala pomalu svoji konečnou
podobu a její posádka nyní již definitivně určená, byla přinucena pořádně
zabrat, aby termín vyplutí na moře nebyl ohrožen.
Tak se přiblížilo jaro a
začátek jubilejní páté sezóny jachetního oddílu. Na vodu přibylo několik lodí..
Holanďan Vega I., společné to dílo známých loďařů Romančíka a Jardy Jochmana,
Finy spustili na vodu Libor, Jarda Macalík a od Prostějováků koupil Fina L.
Široký.
Ani jsme se nenadáli a byly
tu první závody na Plumlově, na kterých se tentokrát umístil nejlépe Mirek
Kouřil, který byl celkově druhý. Na oblastním přeboru na Žermanické přehradě
byl Svaťa Vrána třetí, Mirek Kouřil čtvrtý, Jiříček šestý a Hanzlík třináctý.
Největší úspěch zaznamenali naši žáci, kteří v kategorii dorostu ve třídě
Fin velmi pěkně zajeli. Bohuš Kurka byl druhý a Mirek Kouřil třetí.
III.
stavbařská regata se konala za
krajně nepříznivého počasí tak, jako všechny předcházející ročníky.
V sobotu slabě foukalo a v neděli odpoledne silně pršelo, takže se
nedělní rozjížďky jely až odpoledne, a to zase za tak silného větru, že se
několik lodí obrátilo. Vítězem ve Finech se stal Mirek Kouřil, Svaťa Vrána byl
2., Jiříček 3. . Prostějováci se tentokrát museli spokojit až se čtvrtým
místem. Zato ve třídě Mlok si nenechali první dvě místa ujít.
V Holanďanech, kteří vlastně jeli domáckou soutěž, zvítězila posádka
Prášil – Kazda na lodi Moby – Dick.
Na mistrovství republiky na
Lipně se tentokrát jelo vlastním autem, kdy již žádný strach, žádná nervozita,
že lodě nebudou včas na místě. Protože jsem se tentokrát mistrovství
nezúčastnil, bude můj záznam velmi stručný, protože všechny zprávy jsou jen
z druhé ruky. Božka zajela tentokrát „jen“ na páté místo- Měla reálnou
naději na druhé nebo aspoň třetí místo, ale v jedné rozjížďce zvrhla a
v jedné byla vyloučena na základě protestu své soupeřky ze Spolany
Neratovice, která jí tím způsobem oplatila loňskou porážku. Mirek Kouřil dojel
z našich mužů nejlépe, byl
Plachetnice Snark
s posádkou Miloň Pletánek, Jarda Konečný a Libor Oploštil urazila na své
třítýdenní plavbě přes 300 námořních mil. Z přístavu Crikvenica dorazila
asi do Šibeniku a odtud zpět kolem ostrovů Žut, Dugi, Otok a Ist na sever do
přístavu Kraljevica. Zde loď naložili na auto a po čtyřech týdnech se vrátili
šťastně domů. Byla to první, ale jistě ne poslední námořní plavba, podniknutá
členy olomouckého plachetního oddílu. Po návratu z prázdninových cest,
rozjely se naplno práce na loděnici, takže před příchodem zimy je loděnice
téměř hotova. Během sezóny přibylo několik dalších členů, někteří i
s loděmi, a tak až budou dostavěny i ty rozdělané, budou obě loděnice
plné.
Aby vylíčení událostí bylo
úplné, je nutno zaznamenat i jednu smutnou skutečnost. Do konce roku musíme
vyklidit starou loděnici na hřišti Slovanu Černovír. Tu starou loděnici, kterou
právě někdy před dvaceti pěti roky postavili členové trampské vodácké osady
Yukon, a která sloužila pod různými firmami celé čtvrtletí stále vodákům jako
klubovna, loděnice a ke konci již jen jako dílna. Původní loděnice i všechny
její pozdější přístavby, byly vytvořeny dobrovolnou prací vodáků bez
jakéhokoliv příspěvku ze strany těch organizací, pod jejichž hlavičkou oddíl
svou činnost provozoval. Tím více nás mrzí tento kategorický požadavek ze
strany fotbalového oddílu, který tak získá bezpracně objekty, které údajně
nutně potřebuje pro svou činnost.
A tak jsme se rozloučili
s poslední hmatatelnou připomínkou na staré zašlé časy a pojítkem
s 25-ti letou historií vodáckého kolektivu. Z původních „praobyvatel“
této loděnice zůstali jsme v oddíle již jen dva – já a Mirek Kouřil. A tak
tedy sbohem „Želvovno“, „Vydrovno“, sbohem „Líná řeko“, sloužily jste trpělivě,
i když jsme vás někdy zanedbávali. Díky za krásné chvíle prožité pod Tvou
střechou v pravém kamarádském kolektivu. Díky za sladké chvíle zapomnění,
do kterého jsi nás na svých vlnách ukolébávala. Bývalo nám tady dobře.
1968
Po dlouhém snažení podařilo
se nám získat za podpory předsedy TJ Pozemní stavby ing. Šnajdra od vojenské
správy budovy, ve které jsme mohli zřídit dílnu náhradou za starou loděnici na
Lazcích. Byla to jednopatrová budova s velkým počtem místností, sice
v dost dezolátním stavu, ale po úpravě by maximálně našemu účelu
vyhovovala, i když byla poněkud z ruky, totiž až za Teplárnou u kasáren
Prokopa Holého. Smlouva na bezplatné užívání byla již uzavřena, ale nakonec
z toho zase nic nebylo, protože kasárna i s naší budovou byla
obsazena okupační armádou.
Dílnu oddíl potřebuje velmi
nutně. Zatím se nám podařilo získat dřevěnou kůlnu v ohradě na rohu
Dobrovského ulice. Je poměrně velká a dá se v ní uschovat i naše RN déčka.
Bohužel v zimě, kdy bychom to nejvíc potřebovali, se v ní dělat nedá.
NÁHRADNÍ LIST
Tak, jako v předcházejících letech, snažil jsem se
zaznamenávat všechny významnější události i během roku 1968, To, že v roce
1968 došlo k událostem, které odsunuly všechno dění v loděnici do
pozadí, a že i moje zápisy v kronice se snažily zachytit to, co prožívala
snad většina z nás, bylo samozřejmé.
Kroniku jsem někdy později,
nevím již ale, při jaké příležitosti – snad při setkání starých členů – nechal
nějaký čas v loděnici, Bohužel, některý člen stal se v té
„normalizační“ době tak připos..ný, a asi usoudil, že mé hodnocení událostí
roku 1968 by mohlo těžce poškodit pověst jachetního oddílu jako článku
sjednocení tělovýchovy, a tak prostě asi 3 nebo 4 listy z kroniky prostě
vyřezal. Marně se snažím uhádnout, kdo to mohl být, ale „má-li to ještě někde schovaný“,
mohl by se dodatečně, třeba anonymně postarat oto, aby mohly být chybějící
listy vlepeny do kroniky zpět.
Pokud si pamatuji,
popisoval jsem, jak jsme tenkrát jeli někdy koncem zimy lyžovat a v autě
jsme slyšeli mluvit Josefa Smrkovského o tom, že strana již nepovažuje svou
vedoucí úlohu za samozřejmou, navždy danou, a že se o ni bude muset znovu
ucházet ve svobodných volbách a další hodnocení politické situace tak, jak jsme
ho od předních papalášů víc jak 20 let neslyšeli. Dále pak byly popisovány
běžné události o činnosti oddílu v té době, a také atmosféru na
mistrovství republiky, kterého jsme se zúčastnili v srpnu na Oravě.
No a potom již šok z
„bratrské pomoci spřátelených armád“ (k tomu také patřila malůvka na
předcházející straně a několik podobných s autentickými nápisy vítajícími
nezvané hosty). Ten tank tam skutečně asi 14 dnů stál.
Tím mé kronikaření
skončilo. Domnívám se, že by bylo dobré s kronikou pokračovat.
Miloň, v.r.
Komentáře
Přehled komentářů
Miloňu, je to výborné, děkuju. Rád jsem se přenesl s Tebou do doby, kdy jsem ještě o jachtingu v Chomoutově nic nevěděl, ale za to jsem byl mladý 29 let.
Kronika 1966 1968
(Standa Červenka, 9. 12. 2009 9:16)