Kronika 1961 - 65
Založen byl
JACHETNÍ ODDÍL
TJ Slovan
Černovír
Zakládající
členové:
Bartošová Marie
Dostál
Miroslav
Dostálová
Ludmila
Chytil
Milan
Kouřil
Miroslav
Kurka
Bohumil
Kurková
Božena
Pletánek
Miloň
Romančík
Oldřich
Vránová
Jitka
Vrána
Svatopluk
I. výbor
oddílu
předseda Pletánek M.
hospodář Vrána S.
pokladník Dostálová
L.
jednatel Kurková
B.
kult.
prop. Dostál M.
Pro nejbližší období byly určeny
následující „bojové“ úkoly:
č. 1 získání baráku
z Ovčárny
č. 2 získání povolení ke
stavbě loděnice z ONV a povolení od n.p. Těžba štěrkopísku
č. 3 rozšíření členské
základny, abychom byli schopni výstavbu uskutečnit.
č. 4 navázání spojení
s krajskou a ústřední jachetní sekcí
Jak se podařilo tyto úkoly
splnit?
Nejdříve byla rozvinuta
kampaň na získání baráku. Ta se zdařila za přispění některých dobrých známých
na vojenské správě rekreačních zařízení. Po obdržení písemného povolení
k bezplatnému rozebrání a odvozu materiálu, byla ještě v říjnu
zorganizována brigáda a barák rozebrán. Materiálu z něho bylo tolik, že
Tatra 111 s vlečkou, kterou zase zajistil Kavoň tak, aby to nic nestálo,
musela během neděle překonat trasu Chomoutov – Ovčárna dvakrát. Protože
k složení nákladu na Chomoutově bylo třeba hodně lidí, kteří se do
stojedenáctky nevešli, nasedlo se do Miloňova auta, materiál se na místě
budoucí loděnice složil, a zase se jelo „fofrem“ na Ovčárnu nakládat druhou fůru.
Zkrátka na trase Chomoutov – Ovčárna bylo v tu neděli rušno.
Těchto prvních prací
zúčastnili se již i někteří noví členové z „organizačního náboru“. Byli to Láďa
Kaláb, Mirek Hanzlík, Brychta, Dubský, Kutil, navrátivší se syn Tonda Škamrada
a Pepek Bernard, který se stal organisovaným členem.
Po létech netečnosti
vyskočila ručička na barometru aktivity až na doraz. Předběžný souhlas ke
vstupu do provozovny na Chomoutově se podařilo získat ještě do konce roku.
Tonda Škamrada provedl nábor členů ve Stavoprojektu a získal 12 nových členů.
Z Pozemních staveb se přihlásilo 6 členů, takže po příchodu dalších 8 osob
vzrostl počet členů ke konci roku na 38. Zájem o jachtink předčil všechna naše
očekávání.
1962
Jakmile teplý jarní vítr
alespoň trochu osušil rozmáčený terén na staveništi budoucí loděnice, započalo
se s přípravami. Inženýři Tonda a Adamec vytyčili základy, Láďa Kaláb
zajistil dodání asi 100 ks topolových sazenic (byly to vlastně stromy až
Od května Kavoň
s Miloňem soustředili všechen elán na dostavění prvních dvou Finů. Bylo
zřejmé, že to budou krásné lodě, ale co obětavosti taková stavba vyžaduje,
pochopí jen ten, kdo se o tom přesvědčí na vlastní kůži. Těsně před dovolenou
zapojilo se do stavby spousta pomocníků, kteří ani na dovolenou nejeli.
Nejcennější na tom bylo to, že v loděnici zavládl opět ten kamarádský
duch, který pro nás vždy i v minulosti proměnil tu starou boudu v nejkrásnější
klubovnu.
V závěrečném finiši
„makali“ ti dva skoro ve dne v noci. Navíc se objevily potíže
s novými nevyzkoušenými polyesterovými laky, které nechtěly za chladného
počasí schnout. Kavoň zhubnul asi o
Krásné „šumavské moře“ nám
učarovalo tak, že jsme rozhodnuti jet k němu příští rok znovu.
Po návratu z dovolené
je stále spousta práce na dokončování loděnice a jejího okolí. Mirek Kouřil,
Mirek Hanzlík a nový člen Zdeněk Kovář se pustili do stavby dalších třech Finů
na Kopytě z Brna. Honza Jiříček propaguje pokrokové metody, lamináta do
sádrové formy. Také na něm je vidět, že stavba lodí je zaručená, lékaři dosud
neobjevená, odtučňovací kůra.
Myslím, že v tom
pracovním zápalu těch „velkých kluků“ je malinký kousíček z toho, co žene
lidstvo kupředu, toho, čemu vděčíme za všechno nové, za Sputniky a Telstary a
věřím, že dokud bude tato jiskřička v každém z nás, nemusíme mít
obavy ani o budoucnost celého oddílu.
Poslední událostí roku 1962
byla výroční schůze oddílu spojená s vodáckou „Žábou“ v závodním
klubu Farmakon, se vším komfortem, tancem, promítáním filmů i buffetem se
samoobsluhou. Než se to všechno vypilo a snědlo, byly 4 hodiny ráno.
1963
Do nového roku vstupuje
oddíl s poněkud zmenšeným počtem členů. Není však třeba věšet proto hlavu.
Je to úkaz naopak žádoucí, kterému říkají národohospodáři stabilizace kádrů.
Totiž ti, které do jachetního oddílu přilákaly reklamní fotografie se slečnami
v plavkách, které půvabně opřeny o stěžeň plachetnice vystavovaly svůj
profil, byli brzy zklamáni, když místo projíždění je čekala jedna brigáda za
druhou. Bohužel naděje na zakoupení oddílových lodí, na kterých by mohli jezdit
kdykoliv i ti, kteří vlastní loď nemají, je pro nás zatím beznadějně vzdálená.
U těch, kteří i za těchto podmínek vytrvali, je však tím spíše záruka, že od
tohoto krásného sportu tak hned neutečou, a že jsou pro něj ochotni něco
obětovat.
Začátkem roku 1963 tvoří
oddíl tito členové:
předseda Pletánek
M.
hospodář Kouřil
M.
pokladník Dostálová
L.
jednatelka Bernardová
M.
propag, Hanzlík
M.
matrikář Sedláček
J.
Členové:
Škamrada A. Konečný J. Opletal L. Široká E.
Utíkal L.. Kurka
B. Jiříček J. Kurková
B
Vrána S. Svoboda
J. . Adamec Vránová J.
Bernard J. Maršálek
L. Bartoněk K. Sedláčková
B.
Dostál M. Romančík
O. Hradil V. Kouřilová
M.
Široký V. Kaláb
L. Prášil J. Utíkalová
A.
Macalík J. Kovář
Z. Prášilová S.
Počátkem roku byly menší potíže s povolením vstupu do provozovny
v Chomoutově. Byli vysláni diplomatičtí zástupci Vladimír Hradil a
V květnu zúčastnil se Mirek Hanzlík s Miloňem krajského
školení trenérů a rozhodčích jachtinku Ostravici. Začínáme růst i po stránce
odborné.
V loděnici se dodělává
šatna, přistávací můstek, okenice a spousta ostatních drobností. Lodní park se
rozrostl o jednoho importního Fina z NDR, kterého zakoupil Vladimír
Hradil. Na ostatních Finech se horlivě pracuje, aby byly hotovy do dovolené.
Kdyby se vše zdařilo podle plánu, jelo by letos na dovolenou již 6 Finů.
V červnu se zúčastnil Kavoň s Miloňem krajských přeborů na
Žermanické přehradě. Kavoň si vyjel 1 bod na III. Výkonnostní třídu, Miloň
zatím nic. Obě lodě a hlavně podvozky jsou středem zájmu a byla možnost oboje
okamžitě výhodně prodat.
V polovině července vyrazilo na Lipno celkem 5 Finů a jeden Pirát manželů
Prášilových.. Doma zatím musely zůstat Finy Mirka Kouřila a Hanzlíka. Odjíždělo
se na dvě etapy, takže jsme nebyli, bohužel, utábořeni všichni pohromadě. I tak
byla letošní dovolená nejkrásnější jak po stránce jachtařského vyžití, tak i co
do výběru tábořiště.
Termín dovolené byl vybrán
tak, abychom se mohli zúčastnit závodu přátelství, který předchází mistrovství
ČSR. Závod jeli Kavoň s Miloňem na Finech a Honza se Sylvou na Pirátu.
Kavoň získal druhý bod na III. VT a tím splnil limit pro její udělení.
Prášilovi zajeli velmi pěkně a získali bod na II. VT. My všichni, kdož jsme
měli možnost třeba jen z povzdálí pozorovat ruch v přístavišti před
velkým závodem a všechno to ostatní dění kolem, cítíme se býti k tomuto
krásnému sportu stále víc a více připoutáni a myslím, že se tak děje
s každým, kdo jej bezprostředně pozná.
Po návratu z dovolené
následovaly další závody. Veletržní regaty v Brně se zúčastnili Kavoň
s Miloňem a Prášilovi.
Na modré slunce Plumlova byla
naše účast zatím největší. Jeli ji Prášilovi, Mirek Kouřil,
Zatím se v našem týmu
pracuje naplno. Laďa Kaláb s Jurou Sedláčkem staví vlastní kopyto ne Fina
a naši nejmladší Láďa Opletal, Vašek příhoda a Rosťa Blažíček se pustili do
stavby kopyta na skořepinového Mloka typu Farou. Bude to nejmodernější Mlok
postavený podle francouzských plánů.
Stavitelé těchto
kopyt by měli být zapsáni do této kroniky velkými písmeny, aby byla zdůrazněna
jejich zásluha na dalším rozmachu našeho oddílu, hlavně jeho lodního parku.
Po dohotovení kopyta na
Fina začal se stavbou lodi Jarda Macalík, po něm Olda Romančík a na toho už
hartusil Pepíček Svoboda, aby už i on mohl slavnostně zahájit stavbu.
Koncem léta mají hotovou
skořepinu na Mloka Farou Láďa, Vašek a Rosťa. Kdo z nich vyjede první na
vodu, to se zatím neví, ale na kopyto už čeká další stavitel Jarda Hlaváček.
Prostě je to krása, když
člověk pozoruje ten budovatelský zápal kolem, jenže budeme muset pomalu
uvažovat, kam všechny ty nové lodě dáme. Jsou to starosti, avšak již mnohem
radostnější než ty, které jsme měli před dvěma lety, když se loděnice stala
myší rezervací.
Konec sezóny byl zakončen
již tradiční „žábou“, spojenou s výroční členskou schůzí a volbou nového
výboru.
Složení výboru pro rok 1964:
Předseda Miloň
Pletánek
Hospodář Mirek
Kouřil
Jednatel Marie
Bernardová
Pokladník Božka
Kurková
Sport.
tech. Honza Prášil
Matrikář Jitka
Vránová
Propagační Mirek
Hanzlík
Revizní
komise
Člen
výboru Láďa Opletal
1964
Ani během zimních měsíců roku 1964 nebyla činnost oddílu přerušena. Pokračovalo se
v práci na rozestavěných lodích a kromě toho bylo konáno pravidelné
školení v zasedací síni Pozemních staveb, na kterém Miloň vysvětloval
závodní pravidla a základy teorie plachtění. Účast bývala poměrně dobrá.
V měsíci dubnu zúčastnil se Kavoň a L. Kaláb krajského školení trenérů
třetí třídy na Ostravici a Miloň ústřední školy pro trenéry druhé třídy, které
probíhalo po dobu desíti květnových dnů na Máchově jezeře.
V první polovině roku zúčastnili jsme se několika závodů. Na Žermanické přehradě
to byl závod „ O Štít Piráta“, kterého se zúčastnili Kavoň s Miloňem na
Finech a Prášilovi na Pirátu. Přeboru kraje zúčastnilo se již sedm členů našeho
oddílu: Kavoň, Miloň, Mirek K., Prášilovi, Rosťa Blažíček a Láďa Opletal.
Rosťův nový Mlok typu Farou byl tak říkajíc ještě teplý, a proto se závod
neobešel bez menších defektů. I tak byl náš nástup na závodní kolbiště úspěšný
a všichni si vyjeli body na II. nebo III. Výk. Třídu. Jarního závodu na
Plumlově se zúčastnily 4 naše lodě.
A v loděnici je stále
spousta práce. Vladimír Hradil získal z akce „Z“ 140 m2betonových
dlaždic, kterými byla vydlážděna loděnice a přístupová cesta k můstku.
Vydláždění celkovému vzhledu naší boudy ohromně prospělo. Když byly dohotoveny
i stojany na uskladnění 21 lodí, dostala loděnice konečně vzezření, které
alespoň zhruba odpovídá našim představám.
V měsíci červenci zúčastnili se závodu „O hornický kahan“ 3 naši závodníci a
jeden dorostenec. Rekordní účast byla na Modré stuze Plumlova, kterou jelo
našich 5 Finů, 2 Mloci a 1 Pirát. Svůj závodnický křest prodělal Olda Romančík.
Tímto závodem zakončili jsme letošní závodní sezónu na cizích vodách.
Velkou akcí uprostřed léta
byl zájezd na Balaton, jehož hladinu brázdilo letos 7 našich lodí. Počasí bylo
nádherné, a když to trochu fouklo, zajezdili jsme si na zpěněných hřebenech vln
jako ještě nikdy. O tom, jaké pocity má trosečník na širém moři vám může podat
přesné informace Honza Jiříček nebo Vladimír Hradil. Zajímalo je to tak, že si
nenechali ujít příležitost vyzkoušet si všechno na vlastní kůži.
Po návratu z dovolené
očekával nás ještě oddílový přebor. Ten byl zahájen v měsíci září a
zúčastnilo se ho 18 členů na 11 lodích. Škoda, že je v našich řadách ještě
hodně těch, kteří nemají o závodní jachting alespoň v tomto „domácím“
provedení vůbec žádný zájem. Všichni ti, kteří se však oddílového přeboru
zúčastnili, závodili s velkým zaujetím a naše ženy bojovaly až doslova
třísky létaly. Škoda, že nepříznivé počasí zmařilo provedení finálových
rozjížděk, ve kterých se měli utkat vítězové jednotlivých skupin. Přeborník
oddílu nemohl být proto vyhlášen. I tak první oddílový přebor splnil své
poslání a u mnohých probudil zdravou soutěživost a zájem o další praktické i
teoretické zdokonalování. Výsledky uplynulého závodního období možno hodnotit
jako velmi uspokojivé.
II. výkonnostní třídu získali: Prášil,
Vrána, Pletánek
III. výkonnostní třídu získali: Kouřil, Blažíček, Prášilová, Jiříček
Výkonnostní třída mládeže: Opletal
Získání výkonnostní třídy
mají velký význam z hlediska hodnocení našeho oddílu jako složky ČSTV a za
druhé proto, že je jimi podmíněna účast na krajském přeboru a mistrovství ČSSR.
„Žába“ na ukončení sezóny
se stala již tradiční záležitostí a zúčastňuje se jí stále větší počet
členů i pozvaných hostů. Do našeho kolektivu přibyli další členové: Libor
Oploštil, Karla Macková, Jindra Holas.
Zahájení nové sezóny předcházelo opět teoretické školení a seznamování se
závodními pravidly, bohužel, za poměrně malé účasti. Na rozestavěných lodích se
pokračovalo samozřejmě různým tempem. Staví se 4 Finy a Jindra zahájil práci na
dalším Mloku typu Farou.
V květnu byli pozváni do kurzu pro trenéry III. třídy Mirek K. a
Honza J. Práce na vylepšování loděnice a přístavu není již letos mnoho, a proto
hned, jak to počasí dovolí, začíná činnost na vodě. Urputně se zbrojí a
připravuje na nadcházející boje.
První startovní výstřely
zazněly pro naše závodníky 22. května při jarním závodě na Plumlově. Sezóna byla zahájena
úspěšně. Miloňovo druhé a Kaloňovo třetí místo je slibným začátkem. Také
krajský přebor, který se jel v červnu na Žermanicích potvrdil stoupající
úroveň našich závodníků a slušnou kvalitu maďarských terylénových plachet,
které si odvezli Svaťa s Miloňem.
Umístění: tř. F -
Miloň 3 tř. M Láďa
O. 3..
Svaťa 12. Rosťa
B. 4.
Božka K. 3.
Úspěch mohl být ještě
výraznější, kdyby nebylo došlo k nehodě, při které Svaťa rozbil loď, a to
právě při rozjížďce, ve které suverénně vedl. Tato příhoda byla tak dramatická,
že stojí za zaznamenání.
Počasí bylo při těchto
přeborech velmi proměnlivé. V poslední rozjížďce, která se jela
v sobotu odpoledne, to pěkně funělo. Vítr jako objednaný pro Kaloňových
27. 6. 1965 – Stavbařská regata Chomoutov
První závod zařazený
v celostátní termínové listině pořádaný naším oddílem. Velké přípravy a
slušná úroveň zásluhou závodníků z Prostějova, přeborníka ČSR ve třídě
Mlok Karla Veselého, člena reprezentačního družstva Waldemara Chalupníka a
ostatních. Pěkné ceny, které darovaly Pozemní stavby, si odvezli, bohužel, naši
hosté.Na naše závodníky zbyly jenom Miloňem vyrobené pryskyřicové plakety.
Vymluvit jsme se mohli jenom na počasí, které již nemohlo být horší.. Po celý
závod bylo skoro bezvětří a zakončil to liják za úplné plavby. Závod měl přesto
hladký průběh až na to, že nějaký dobrodinec ukradl v jedné rozjížďce
bojku. Snad příští II. regata dopadne pro nás líp.
V závodní sezóně byly
absolvovány ještě závody: Hornický kahan, Modrá stuha Plumlova a Závod
přátelství, který se jel před MR na Oravě. Olinovi, který byl na Oravě jako
pozorovatel, učarovali Létající Holanďani západních Němců, kteří startovali v mezinárodní
regatě. Byly to skutečně nádherné lodě a myslím, že Olda nebude klidně usínat,
dokud nebude takový „přístroj“ mít. A protože patří mezi „staré vlky“, nesnil
příliš dlouho a začal na věci pracovat. V sezóně 1966 má být naše flotila
doplněna dvěma FD, a aby naše kýly nebrázdily jen vody sladké, staví Miloň
námořní jachtu klasifikace J.O.G. typu Cap Corse.
A ještě na jeden závod
nesmím zapomenout.: 13. 6. 1965 se jel druhý oddílový přebor. Přeborníkem oddílu a
držitelem věčně putovního poháru, který věnoval Miloň, se stal Honza Jiříček.
Přebor žáků vyhrál Kouřil Mirek
junior. Myslím, že s bilancí letošní sezóny můžeme být spokojeni.
Bylo získáno: 6 třetích výk. tříd
2 druhé výk. třídy
1 první výk. třída
je-li nějaký důvod
k nespokojenosti, tak je to jen ta skutečnost, že je nás, kteří máme o
závodní jachting zájem, vzhledem k velkému počtu lodí, stále málo. Snad se
situace v tomto směru zlepší, až bude dostavěn podvozek pro šest lodí,
který umožní účast na závodech i těm, kdož nemají možnost dopravit loď na
závody vlastním autem.
Je konec listopadu, je po
výroční členské schůzi oddílu, na které byl zvolen nový výbor v tomto
složení:
Předseda Pletánek
M.
Hospodář Maršálek
M., Romančík O.
Pokladník Kurková
B.
Sport.
Tech. Kom. Kouřil, Jiříček, Vrána, Hanzlík
Revisní Dostál
M., Utíkal L.
Propagační Oploštil
L.
Jednatelka Bernardová
M.
Je konec jednoho roku v životě oddílu a mluví se o
závažných změnách, ke kterým má dojít, a které budou mít podstatný vliv na
další vývoj oddílu.
Při n.p. Pozemní stavby má
být vytvořena nová jednota a nám bylo navrženo, abychom se stali spolu
s házenkáři Mor. Železáren její součástí. Na členské schůzi bylo o tomto
hlasováno a návrh na přechod k nově vytvářené jednotě byl jednomyslně
přijat. Nechceme se na celou záležitost dívat příliš růžovými brýlemi, ale
přesto se domníváme, že tato změna bude dalšímu vývoji jen ku prospěchu, i když
někteří věční pesimisté o tom pochybují. Nechci ale předbíhat událostem, a
proto hodnocení tohoto rozhodnutí ponechám až na dobu pozdější.